Close
Sök
Filters

Färg är det nya svarta

Färg är det nya svarta

Är du redo för trenderna våren 2020?

Colourhouse skickade ut sin egen hemliga spanare för att lägga örat mot marken, scanna mässor och analysera trendprognoser inför det nya decenniet. Här är sju spaningar att hålla koll på när du börjar med säsongen.

Trevlig läsning, önskar
ColourHouse egen "Agent 007"


1. Branschen bekänner färg

Inför hösten 2019 förklarade Trend Unions grundare Li Edelkoort att hon aldrig tidigare gjort en så färgstark höstkarta. Och anledningen till det var klimatförändringarna. Längre, hetare somrar och blötare, mildare vintrar medför inte bara att modesäsongerna förskjuts och förlängs. Vi kommer också att vilja bära mer och starkare färger året runt, menade hon, och fortsatte på samma linje i sina förutsägelser för 2020.

När D.Cipher fm’s Christine Foden, View’s David Shah och Fashion Snoops Michael Fisher var på Sverigeturné i december var också ”mera färg” det gemensamma budskapet. Enligt David Shah sjönk försäljningen av svarta plagg med tio procent från april 2017 till april 2018 i Storbritannien och både Li Edelkoort och Christine Foden talade om ett minskande intresse för svart.

Framför allt tror trendsiarna på mellantoner inför våren 2020 – färger som innehåller mycket pigment men även en droppe dämpande vitt eller svart. Mest framträdande är alla toner av grönt: från pistage, mint, äpple och lime till avokado, kaki, oliv, barr- och mossgrönt och accenter av neongult och smutsigt surgult. Det gröna fortsätter sedan mot seladon, turkos och petrol till indigo och Medelhavsblått.

Rödskalan återfinns i olika tolkningar hos alla trendinstitut. Scout visar varma jordtoner, Michael Fisher talar om glödhet lavans från orange och varmrött till oxblod och D.Cipher tror på apelsin, terracotta och vinrött. Orange är också den färg som, tillsammans med lila, slåss om platsen som efterträdare till det gula. Rosa hänger kvar men frågan är i hur stor grad och vilken form. David Shah tror på milda gultonade snäckfärger och Christine Foden på kallare nyanser. Vem vet, den svenska modebranschen kanske drabbas av rosa febern när de besökt designlegenden Zandra Rhodes entréutställning på Formex i januari.

För den som famlar efter det nya svarta finns också en trygg skala av vitt, äggskal, sand, ljusgrått och varma mellanbruna toner.



2. Nära naturen

Glöm PT och bikram-yoga. Nu är det vildmarken som gäller. Eller i alla fall en skogsdunge, kulle eller insjö för gamla hederliga aktiviteter som camping, vandring, klättring, paddling, fiske och rejäla simtag.
Den här trenden förgrenar sig åt flera håll. Dels handlar det om att göra saker tillsammans, där man kopplar ned omvärlden för kravlöst umgänge och vardagsäventyr. Men det kan lika gärna vara en solotripp – att vara ensam i naturen för att meditera, yoga och rensa bort stadens stress och avgaser. Vi ser också att intresset för foraging – att plocka och äta det som växer vilt i naturen – ökar starkt.
Några nya, avancerade designlösningar behövs inte för skogslivet 2.0, bara bekväma, funktionella plagg som byxor och västar med funktionella fickor, mjuka skjortor, trikåplagg och lätta vindjackor.



3. Vidgade sinnen

Det pratas mycket om droger just nu. Summer of love och Woodstock silas genom ett förlåtande nostalgifilter så här 50 år senare. CIA:s LSD-experiment under 1950-talet debatteras, bland annat på grund av Netflix-serien Wormwood. Magiska svampars helande och/eller sinnesvidgande effekter och Canadas legalisering av cannabis ger feta tidningsrubriker.
Michael Fisher menar att intresset hänger ihop med den allmänna hälsovågen, där vi vill vara våra egna läkare och tror mer på alternativa läkemedel och mental träning än läkarvetenskap.
Vad har då LSD och meditation att göra med mode? Någon ny hippietrend är inte i faggorna, däremot en mönsterbild inspirerad av psykedeliska och hallucinogena motiv som även australiska Scout slår ett slag för. Det är böljande och färgstarkt, eteriskt och svårfångat som regnbågen eller såpbubblor i motljus. Färgerna flyter in i varandra och optiska effekter förvillar. En mönsterbild som framför allt passar för accessoarer, sport och ungt mode.

4. Laboratorieråttor
Kemi, bioteknik och it-teknologi. Tekniken formar våra liv och det är i laboratorierna som framtiden föds. Härifrån hämtas också mönsterinspiration i form av molekylmodeller, DNA-spiraler och makrovarianter av mikroskopbilder som förstärks med 3D- och hologrameffekter.



5. Tillsammans är vi starka

Pariskravaller och klimatkollaps, flyktingkris, regeringskaos och skolskjutningar. Och så Donald Trump på det. Världspolitiken tränger sig in i våra liv och alla reagerar olika. Vissa stoppar huvudet i sanden. Andra slår sig samman, klär sig i rosa mössor eller gula västar och skapar en egen hashtag.
– Alla är rebeller idag. Alla protesterar mot något, unga, företag, Hollywoodstjärnor, säger David Shah.
Aktivismen inspirerar till nya material och plagg som designade balaclavor och masker mot avgaser, jackor av skottsäkra eller gummerade tyger och hybrider mellan väskor och västar som bärs som hölster eller sele. Amerikanska Vogue myntade nyligen begreppet war-core – plagg och utrustning för krig – som det nya norm-core, men framför allt märks engagemanget i grafiska tryck som skriker ut budskap att sluta konsumera, rädda haven eller öppna gränserna.
Den nya kollektivismen vänds också inåt, genom att vi boostar energi och stretchar våra hjärnor med poesiaftnar och veganknytkalas i goda vänners lag. Här är plaggen detaljfattiga, lediga och voluminösa, formerna rundade, materialen antingen prassliga och poplinfräscha, viktlösa av fallskärmsnylon eller mjuka med inslag av slubbgarner.

6. Konsten att ha kul

David Shah pratar om vuxna som klär ut sig och bygger Lego Forma-modeller, Li Edelkoort om att inreda en egen cocktailbar hemma (där allt från spriten till sammetssoffan går i gult) och Michael Fisher ser tillbaka på 80-talets dancehalls i Harlem och breakdance. Summa summarum: vi vill ha kul. Den som inte orkar rädda världen (eller bara behöver en paus) vältrar sig i dekadens, och på dansgolvet är det avklätt, glittrigt, urringat, åltajt, högblankt, färgstarkt och hämningslöst.



7. Street life

Minns ni när Manolo Blahnik och Jimmy Choo var – i dubbel bemärkelse – höjden av skolycka? Under modeveckan i Köpenhamn i augusti 2018 glimrade några enstaka stilettklackar på catwalkpubliken men i övrigt var det platt fall. Birkenstock, Birkenstock och enstaka flipflops var legio på säljare, inköpare och modewannabies. Och sneakers. Förstås. Way in the days hade sportgiganterna monopol på coola designsamarbeten och limiterade upplagor. Idag har lyxmärken som Balenciaga och Louis Vuitton ritat om kartan genom att skapa modeller som är så exklusiva att fashionistorna trampar ihjäl varandra i jakten på ett par – och så designövertydliga att ingen missar vem avsändaren är.
Med Virgil Abloh på Louis Vuitton och Demna Gvasalia på Balenciaga har lyxmodehusens ägare också visat att de har koll på vad som komma skall. Den nya lyxkonsumenten är uppvuxen i streetwear med hiphop i de trådlösa lurarna och skulle aldrig komma på tanken att bära något obekvämt. Att det gäller på killsidan har vi vetat länge, men nu kommer hype baben, en cool brud i lyxförpackning som äger gatan genom att korsa Kim Kardashians sexiga styling med killarnas streetwear. Och hon kommer aldrig ta på sig en pennkjol och 14 centimeters klackar.



Skriv en kommentar

Vi reserverar oss för pris-, text- och bildfel.