Close
Sök
Filters

Kostnaden under vattenytan...

Hur stor del av era kostnader är över ytan?

Efter mer än 30 år vet vi att det finns stora pengar att spara genom att använda sig av korekta färgprover som på ett exakt och visuellt sätt är "masters" för att godkänna labdips/ produktionsprover mot. Att säkerställa rätt färgnyanser utan kompromisser inom design, produktion, inköp och kvalitetskontroll till butik är en ren vinst för alla producerande företag. Trots det väljer många att skicka koder eller klippa i prover och förlorar därmed kontrollen över färgerna!

Hur ser det ut i butiken när kunden kommer in? Känner man direkt den sköna lyxiga känslan att färgerna harmoniserar, är genomtänkta och lätt kan kombineras, eller är det ett mischmasch och inte ens de färger som var tänkta att ha samma nyans, stämmer överens? Blir man sugen att köpa, prova eller vänder man i entrén? Det är här allt avgörs och det finns enkla pengar att tjäna genom att bara låta designernas väl utvalda färger och nyanser, bli dem det var tänkt!

OBS - Detta gäller oavsett till vilket prissegment Era varor säljs!

När man analyserar sitt arbete och designprocessen från färg till färdig produkt, är det lätt att förstå och om det är till någon tröst att veta, kan vi berätta att ni inte är ensamma. Vi stöter ideligen på företag som inte arbetar rätt och i ivern att spara inte tänkt på:
- Hur många gånger sänds "felaktiga" labdips t/f produktion och varför?
- Hur mycket tid spenderas med att korrigera, säkerställa "rätt" färg?
- Hur mycket kostar bara frakten för alla felaktiga labdips/infärgningar?
- Hur mycket tappar försäljningen när en felaktig nyans ändå godkänns för produktion?
- m.m m.m

Vi vet att många tror att om man använder sig av ett välkänt textilt färgsystem och ens produktionsenheter runt om i världen har samma system, räcker det med en kod - men så är det inte!

Självklart förstår alla att ett system åldras olika och därför självklart inte ser likadana ut, men man har inte alltid kunskap om hur ens leverantörer sköter färgmatchningen, man tror kanske att infärgningen sker efter koden och i automatiska system, medan verkligheten är att varje färg blandas visuellt efter färgprovet som man har. Dvs att om man sänder en kod, produktionen söker upp den i sitt system och det systemt har haft en annan åldringsprocess, kanske t.o.m. är en annan version (finns t.ex. 4 varianter av pantone fasion & home system och ännu fler från det grafiska systemet (fd PMS)), så kommer infärgningsresultatet självklart bli helt fel! Låt inte era produkter "falla" eller få onödigt dyra produktionskostnader, av orsaker som är så enkla att rätta till.


Det är mycket att ta hänsyn till, men man behöver inte vara expert för att kunna få ett bra slutresultat. Dock bör man förstå grunderna i vad färg är, hur den fungera och påverkar oss.



Man måste vara ärlig mot sitt eget färgarbete och förstå var man är i sin mognadsgrad, samt var man vill vara. Först därefter går det att förflytta sina positioner och det är förhållandevis enkelt att bli bättre och spara MASSOR av tid & pengar.



Vi kommer gärna och håller en grundläggande föreläsning, så alla hos er har förståelse för det mest nödvändiga. Hur ni sedan vill arbeta vidare, kan vi ta därefter.

Vill du veta mer, kontakt mig på;
Joakim@colourhouse.se
T. 031-124455

Skriv en kommentar
Bloggarkiv

Vi reserverar oss för pris-, text- och bildfel.